Багато сучасних вчених (Журова Л.Є., Іваненко А.П., Орланова Н.П., Варенцова Н.С. та ін.) акцентують увагу на обов'язковому навчанні дошкільників грамоти, вважаючи, що це допоможе дітям легше адаптуватись до шкільного навчання. В зв'язку з цим у різних програмах ДНЗ з 1966 року було виокремлено розділ «Навчання грамоти». Спочатку дітей знайомили з 12 буквами, потім з 18, далі було введено весь алфавіт, навчання читання і підготовку руки дитини до письма. Сьогодні в старшій групі ДНЗ передбачається 38 - 40 індивідуально-групових занять на рік з підготовки руки дитини до письма (1 раз на тиждень). Важливого значення слід надавати індивідуальним заняттям з підготовки руки дитини до письма. Окремі завдання рекомендується планувати у складі занять з грамоти та математики з використанням зошитів з друкованою основою, рекомендованих Міністерством освіти і науки України. Як окремі заняття, підготовку руки дитини до письма слід планувати у другу половину дня тривалістю до 10 хвилин (тривалість вправ з проведення ліній 5-6 хвилин; решта часу йде на показ, підготовку, перевірку, аналіз зробленого).
- координація рухів руки, пальців, очей, передпліччя;
- розвиток окоміру (вміння визначити центр, середину, підпорядкувати рухи руки, очей, контролю свідомості);
- розвиток просторових уявлень (зліва, справа, внизу, над- під лінією, між лініями);
- вміння проводити протягом 0,5хв безвідривні лінії олівцем на папері, в зошиті.
І квартал - вправи на проведення прямих і похилих, ламаних, вертикальних і горизонтальних ліній (в зошиті в одну лінійку, пізніше в зошиті в рідку сітку (косу лінійку);
ІІ квартал - вправи на проведення округлих, напівовальних та овальних ліній;
ІІІ квартал - безвідривне проведення ліній (різні види штриховки: прямими вертикальними і горизонтальними лініями; штрихування геометричних фігур та предметів прямокутної, квадратної, циліндричної форми; коса штриховка геометричних фігур і предметів овальної форми; штрихування уривчастими короткими лініями; штрихування на- півовалами, спіральними лініями; штрихування лініями з петлями трикутника, овала, кола; штрихування зображення крапками; змішане штрихування (див. А.Богуш «Готуємо руку дитини до письма». - Тернопіль: Мандрівець, 2009).
Крім вправ вихователі можуть використовувати зорові і слухові диктанти у роботі з дітьми. Зважаючи на складність такого виду діяльності з підготовки дитини до письма для 5-6-річних дітей, варто проводити протягом заняття фізкультпаузу - включати вправи для пальців рук, на правильне дихання, поставу, гімнастику для очей тощо. Корисно рухи виконувати під музичний супровід. Тривалість фізкультпаузи - 60-80сек. До фізкультпаузи доречно включити також 3-4 вправи на потягування, мета яких - впливати на скелет, грудну клітку, плечі, передпліччя, тулуб, кисті рук.
Базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» не передбачає одночасного оволодіння читанням і письмом. Письмо букв, буквосполучень, складів та слів не передбачене зовсім. Діти пишуть лише елементи букв, хоча в зошитах з друкованою основою для дошкільників часто включаються вправи з написання друкованих літер.
Методика навчання дитини 5-6 років письма (за Уваровою Т.А., Волновою Ю.С., Федієнко В.А.)
Щоб рука дитини «слухалася» під час письма, її слід підготувати до цієї діяльності.
На першому етапі слід пропонувати різноманітні ігри-вправи «з пальчиками»:
- пальчики танцюють на столі;
- пальчики грають на піаніно, скрипці, барабані;
- пальчики крокують на столі;
- проведи лінію пальчиком;
- напиши букву в повітрі та інше.
На другому етапі слід включати ігрові завдання на штрихування різних форм, букв.
Третій етап - написання елементів друкованих букв у зошитах в клітинку.
Четвертий етап - письмо в зошитах в клітинку, косу лінію (за зразком, списування з книжки, написання під диктовку).
(див. Уварова Т.А., Волнова Ю.С., Федієнко В.А. Мовленнєве спілкування. Частина 1,2. Для дітей старшого дошкільного віку. Робочий зошит з розвитку мовлення.: Вид. дім «Школа», 2004).
Дітям пропонуються вправи з підготовки руки до письма, використовуючи в ДНЗ як олівці, так і кулькову ручку. Однак А.Богуш рекомендує в дитячому садку дітям писати кольоровими олівцями і простим м'яким олівцем з коротким вістрям. Олівець рекомендується брати так, як ручку в школі, трьома пальцями: великим, вказівним і середнім, не затискаючи між пальцями. Кінець олівця спрямовується у праве плече. Тримати його потрібно на відстані 2,5-3см від загостреного кінця. Вказівний палець не слід згинати.
Гігієнічні вимоги до занять з підготовки руки дитини до письма:
1. Стіл і стілець повинні відповідати зростові дитини.
2. Ноги повинні всією ступнею стояти на підлозі під кутом 450, рівно.
3. Сидіти за столом прямо, не лягати на стіл і не обпиратися на спинку стільчика. 4. Відстань від грудей дитини до краю стола має дорівнювати ширині долоні дитини, тобто 3-4см.
5. Відстань від очей до зошита - 30см.
6. Джерело світла повинно бути зліва.
7. Зошит треба класти так, щоб початок рядка, на якому буде писати дитина, був на середині грудей (під кутом 45-500), поступово зошит лівою рукою пересувається вліво вгору).
Підготовка руки до письма у комунальному закладі "Дошкільний навчальний заклад № 72 Вінницької міської ради " здійснюється відповідно до комплесної Освітньої програми для дітей від 2 до 7 років "Дитина".
КОРОТКА ІНФОРМАЦІЯ
Освітня програма «Дитина» створена для вихователів, батьків та інших осіб, залучених до виховання та навчання дітей від 2 до7 років. Програма «Дитина» оновлена у 2016 році відповідно до Державного стандарту дошкільної освіти України (нова редакція) та рекомендована МОН України.
підготовка руки дитини до письма у відповідності до освітньої програми для дітей від 2 до 7 років "дитина" (витяг)
Удосконалювати рухові навички, розвивати окомір, дрібні м'язи п'ястка руки та пальців дитини. Ознайомити дітей із зошитами в клітинку та лінію (обкладинка, сторінки, поля, рядок), правилами роботи із ним, вчити орієнтуватися в зошиті. Вчити правильно тримати олівець трьома пальцями: великим, вказівним і середнім; писати в зошиті простим м'яким олівцемз коротким вістрям. Учити ставити крапки на лініях та між ними; проводити похилі лінії між двома лінійками, прямі лінії з крапками тощо. Вчити заштриховувати у межах контуру (трикутник, квадрат, круг), не відводячи руки, орієнтуватись у напрямках (згори вниз, зліва направо) та заповнювати простір переривчастими, прямими, похолими, горизонтальними, вертикальними симетричними лініями; проводити прямі, похилі, довгі та короткі, ламані лінії, малювати предмети з прямих, похилих, ламаних ліній (трикутники, намет, ялинка, цеглинка, човник тощо).
Учити штрихувати готові контури (будиночок, барабан, чашка) в обмеженому просторі, чергувати вертикальні, горизонтальні й похилі штрихові лінії, малювати предмети округлої форми, напівовальні, овальні лінії (жолуді, яблука, лимон, слива, жук, місяць тощо), штрихувати предмети напівовальними лініями (шишка, рибка, кукурудза тощо), формувати візерунки з округлих, овальних, напівовальних ліній. Підготувати руку дитини до безвідривного проведення хвилястих, дугоподібних ліній; малювання візерунків з неперервної хвилястої та суцільної дугоподібної ліній, спіралеподібних ліній (клубок), закруток (гачки), прямих і похилих ліній з петлями внизу й вгорі, вчити проводити суцільну колову лінію.
РЕКОМЕНДОВАНІ ДЛЯ ВИКОРИСТАННЯ ЗОШИТИ З ПІДГОТОВКИ РУКИ ДО ПИСЬМА
Кмітливі грайлики. Зошит з розвивальними завданнями для дітей шостого року життя
SBN: 9789661108263
Видавництво: Генеза
Сторінок: 56
Мова: українська
Видання має відповідний гриф Міністерства освіти і науки
України та включений до Переліку
навчальної літератури
КОРОТКА ІНФОРМАЦІЯ
Зошит з інтегрованими ігровими завданнями допоможе дитині підготуватися до школи та оволодіти основними компетенціями за освітніми лініями Базового компонента дошкільної освіти. Для дітей шостого року життя, педагогів ДНЗ, батьків.
Зошит дошколярика: крапка, риска, завиток – ще один до школи крок : робочий зошит. Вид. 2-ге, доп.
ISBN: 978-966-634-776-6
Кількість сторінок: 32
Формат: зошитковий
Гриф МОНУ: Так
ISBN: 978-966-634-776-6
Кількість сторінок: 32
Формат: зошитковий
Гриф МОНУ: Так
Тимофеєва Ольга Олександрівна
КОРОТКА ІНФОРМАЦІЯ
"Зошит дошколярика" пропонує систему графомоторних вправ і занять для підготовки руки до письма дитини дошкільного віку. Завдання дібрані так, аби цікавість дитини до цього складного виду діяльності зростала та водночас підвищувалася пізнавальна активність. Крім того, в зошиті подано дидактичні ігри-вправи для розвитку довільної уваги дітей, їхньої пам’яті, координації рухів, окоміру та орієнтування в просторі. Робота із зошитом сприятиме також розвиткові усного мовлення дитини, необхідного для доброго старту в школі.
Хтось тут шукає позику? Пан Педро та його компанія, що займається кредитуванням, позичають мені позику в розмірі 400 000 євро після того, як я пережив певну фінансову ситуацію в моєму житті, пан Педро працює з авторитетною позичковою компанією, яка надає позики за дуже низькою ставкою 2% будь-який вид позики, на який ви бажаєте подати заявку, за умови, що ви маєте чесність і довіру щодо повернення. Кожен, хто шукає позику, може зв’язатися з паном Педро за електронною адресою: pedroloanss@gmail.com
ВідповістиВидалити